Menu

Skolens historie

Kunsten på realskolen

Førstegangsvandreren på Mulernes gange ser det straks. Ud over de mange relikter fra en svunden skolekultur, myldrer det med et bredt spektrum af kunstværker. Det er der en forklaring på, som det senest så udmærket er beskrevet i hæftet ”Mulernes Kunst” fra 1992, dediceret til tidligere rektor, Knud Mortensen.

Hovedstammen af malerier og øvrige billeder, hovedsageligt af fynske kunstnere, er fra 1930’erne og er et resultat af, at der i 1944 blev oprettet et kunstudvalg på skolen, som jo dengang lå på Hunderupvej. Et udvalg som bestod af skoleinspektøren, en kunstner, en sparekassedirektør og en enkelt lærerrepræsentant. Elevindflydelse hørte stadig fremtiden til. Nogle af de værker, som skolen efterfølgende fik, var direkte gaver fra kunstnerne, mens pengene til de øvrige anskaffelser hidrørte fra et lotteri arrangeret af eleverne, samt fra en koncert.

 
 
Anton Juul Petersen: Forår i Villabyerne
 

Efter skolens overgang til gymnasium i 1962 blev denne aktive kunstanskaffelsespolitik i de følgende år fulgt op af de to rektorer, som indtil nu har ledet skolen, Knud Mortensen og Niels Jørgen Helms, begge med stærk kunstinteresse. Så tiden efter 1962 er præget af tilkomsten af mere prægnante værker, de fleste gaver og fondsdonationer i forbindelse med markante begivenheder i skolens historie, først og fremmest indvielsen af skolen i Vollsmose i 1968, skolens 250-års jubilæum i 1970 og indvielsen af de to tilbygninger i 1975 og 2002. Her skal kun nævnes nogle enkelte, heriblandt Asger Andersens ”Dansen om guldkalven” i elevkantinen, Gert Nielsens to skulpturer foran skolen ”Den røde og den grønne drage” fra 1972, og keramikeren Peter Tybjergs udsmykning af scenebagvæggen i samlingssalen, ”Bjergkongens hal”.

 
 
Gert Nielsen: Den grønne drage – Den røde drage  
 

I 1991 fulgte så en enestående donation. En tidligere mulerelev, Einar Ferniss, skænkede fire Fynbomalerværker til skolen, tre af Peter Hansen og et større af Fritz Syberg. Sidste større donation er Hans Brock-Mikkelsens granitlandskab foran kantinen, skænket af Albanifonden i 1995 i forbindelse med skolens 275 års jubilæum.

Både i 1968, hvor kunstværkerne skulle placeres i de nye bygninger, og i 1975 var der blevet nedsat ad-hoc kunstudvalg, og det var det sidstnævnte, som stod bag valget af Tybjergs relief. Men i 1983 nedsatte lærerrådet for første gang et fast kunstudvalg, som har fungeret lige siden – i den ny tids ånd med repræsentanter også for elever og TAP-personale.

 

Kunsten i den nye tilbygning

Kunstudvalget fik sin måske største opgave i 2001, da de daværende medlemmer skulle indstille til amtets kunstudvalg, hvilke værker der skulle dekorere den nye tilbygning. Valget faldt på Amy Grandt-Nielsens 5 kvadratiske filtarbejder, ”Tengri”, som hænger på den nye mellemgang i overetagen. Filtning er jo oprindelig en nomadeteknik, og Tengri, som blandt andet kan betyde ”blå evige himmel”, er faktisk en mongolsk himmelgud for både kvæg, græsning og skæbne.
 

Amy Grandt-Nielsen ved ophængningen af Tengriion.

 

En stor udfordring var udsmykningen af de to trappetårnes rektangulære hvide flader. Inspireret af udstillingen på Johannes Larsen Museeet i Kerteminde enedes man om at indstille, at der indkøbtes to fugle- eller fjerdragttegninger i storformat af den internationalt kendte fynske kunstner, John Olsen. De to billeder, som skolens befolkning nu dagligt møder på vej op og ned ad trapperne, konfronterer dem med livets grundvilkår, foranderlighed og forkrænkelighed, med fuglene, eller ”de bevingede engle”, som man har kaldt dem, som et udtryk for kunstnerens understregning af skæbnefællesskabet mellem naturen og alle dens levende skabninger.

 

John Olsen. Det ene af fuglebillederne

 I forbindelse med den seneste udbygning fik skolen også en idrætshal, og det nuværende kunstudvalg er i gang med endnu en stor opgave: At skaffe midler til indkøb af en stor udendørs skulptur af kunstneren Jørgen Pedersen.

Skolens første rektor, Knud Mortensen udtalte i et interview, at skolen ikke var nem at hænge kunst op i. Og langt hen ad vejen må man jo give ham ret. På trods af mange gode kræfters, herunder skiftende kunstudvalgs bestræbelser, stritter den grå betonklods imod. Når man går rundt på skolen og glædes over de mange skiftende kunstind- og udtryk, slår det en, at en stor ”helhedsløsning”, der kunne skabe endnu bedre harmoni, måske trænger sig på. Det kunne måske i den forbindelse lykkes at forbedre ophæng og lysforhold for John Olsen billederne i trappetårnene. Det nuværende kunstudvalg er dog godt i gang, og lad det være et håb for fremtiden, at alle på skolen fortsat vil arbejde aktivt for at fastholde kunstinteressen- og traditionen på Mulerne.

Kunst

Går man rundt på Mulernes Legatskole med åbne øjne og sanser, vil man blandt andet møde malerier, skulpturer, litografier, relieffer, vævestykker, fotografier og keramiske værker skabt af såvel professionelle kunstnere som kreative elever på Mulernes Legatskole.

Naturligvis er den fynske kunst stærkt repræsenteret. Her kan blandt andet nævnes bondemalerier af Fritz Syberg og Peter Hansen, Peter Tybjergs 3 x 16 meter store, mytiske stentøjsrelief ”Bjergkongens Hal”, der i samlingssalen fører tankerne mod en svunden og fjern tid, og Kjeld Moseholms bronzeskulptur med små buttede mænd, der forsøger at klatre over en alt for høj mur – nu helt blankpolerede af de mange hænder, der gennem tiden ikke har kunnet undlade at røre. I forbindelse med ombygningen af skolen i 2002, erhvervede Mulernes Legatskole kunst af internationalt format i form af fynboen John Olsens to store og smukke fugletegninger, der nu hænger i hver sit trappetårn i administrationsfløjen. Under skolens store modernisering og udbygning fra 2008-16 er både vægge og gulve blevet inddraget til kunstnerisk udsmykning, såsom kendte mulere i Foyeren – verdensrummet, planeter og videnskabelige opdagelse på Sciencetorvet – byer og landsbyer fra alle store sprogområder i sproglokalerne – Berlinmuren ved tysklokalerne – biotoper, dyr og celler ved biologilokalerne osv.

Skolen har et aktivt Kunstudvalg, hvor både elever og ansatte har sæde. Udvalget kommer løbende med forslag til udsmykning fra fx skolens righoldige arkiv, ved nyindkøb og ved at arrangere skiftende kunstudstilinger på “Turnus-væggen” ved biblioteket. Dette er med til at skabe ekstra opmærksomhed omkring det, der hænger på væggene – for pludselig kan publikum jo komme tæt på kunstneren, som kan være kendt, eller en elev eller ansat på skolen.