Skriftligt arbejde
På Mulernes Legatskole stilles og afleveres alle skriftlige opgaver elektronisk. Desuden bygger undervisningen på at:
- Eleverne medbringer en computer til undervisningen hvor kravet er, at den skal kunne fungere i et Windows-miljø og kunne afvikle Officepakken. Chromebook er ikke anvendelig!
- Alle elever har gratis adgang til Ordbogen.com via nettet. Der er både adgang på skolen og derhjemme.
- Alle elever, som har matematik, får matematikprogrammet TI-Nspire udleveret gratis.
- Alle elever får MS Officepakken udleveret gratis.
- Der er Studiecafé med lektiehjælp hver eftermiddag (undtagen fredag), hvor eleverne kan få hjælp til deres skriftlige opgaver og afleveringer af en faglærer eller af andre elever (studiepiloter).
Det skriftlige arbejde på skolen er kendetegnet ved procesorienterede arbejdsformer
- Alle 1g-/1hf-elever introduceres til grundlæggende processkrivningsmetodik af danskfaget i løbet af 1. semester.
- Elever arbejder med genaflevering og videreudvikling af tidligere afleverede udkast.
- Elever arbejder med responsgrupper og med gruppeafleveringer.
Skriftlighed i undervisningstiden
- Fordybelsestiden omfatter den tid, som eleverne bruger til selvstændigt skriftligt arbejde i fagene, men omfatter ikke elevens egen tid til almindelig forberedelse til timerne (”lektielæsning”). Udgangspunktet er, at eleven ikke skal være på skolen i fordybelsestiden, men en del af fordybelsestiden kan afvikles på skolen (omlagt skriftlighed), ligesom det er tilladt at afvikle fordybelsestid ved faglige tests i selve undervisningstiden. Hermed understøttes et nyt undervisningsbegreb, hvor den daglige undervisning og elevernes skriftlige arbejde tænkes tæt sammen. Det nye undervisningsbegreb skal skabe mulighed for mere dynamiske arbejdsformer, hvor undervisning, vejledning, løbende evaluering og selvstændigt arbejde varieres i løbet af skoledagen. Behovet for støtte og tilstedeværelsen af en lærer vil variere igennem uddannelsen og vil typisk være størst på første år, hvor eleverne skal blive fortrolige med de faglige krav.
Fordybelsestid og det skriftlige arbejdes omfang
- Eleverne skal på forhånd kende fordybelsestiden/elevtiden for den enkelte opgave.
- Fordybelsestiden skal svare til den tid, en gennemsnitselev skal bruge på en udtømmende besvarelse af opgaven.
- Med mellemrum skal læreren undersøge, om den angivne tid til opgaver er realistisk.
- Alle skriftlige opgaver med fordybelsestid skal fremgå af Lectio.
- Efterårets opgaver indtastes af faglærerne inden 1. september og koordineres af lærerteamet.
- Forårets opgaver indtastes af faglærerne senest første skoleuge i januar og koordineres af lærerteamet.
- På 1. semester bør ingen fag stille opgaver på mere end max. 3 timers fordybelsestid.
- Evt. materiale til den enkelte opgave skal være eleverne i hænde senest en uge før deadline.
- Eleverne kan kontakte lærerteamet ved en periodevis for stor skriftlig arbejdsbyrde. Det tilstræbes, at en elev ikke har mere end 15 timers fordybelsestid om ugen.
- Eleven skal som udgangspunkt have opgaveformuleringen i god tid, således at der er god mulighed for at planlægge arbejdet med opgavebesvarelsen. Opgaver med elevtid på 4 timer eller derover, skal som udgangspunkt stilles, så eleven har mindst to weekender til at besvare. Opgaver med elevtid under 4 timer, skal som udgangspunkt stilles, så eleven har mindst en weekend til at besvare.
Rettidig aflevering
- Alle elever afleverer i Lectio. Hvis læreren tillige ønsker afleveringen på anden vis, må læreren selv lave aftale med eleverne herom.
- Alle elever skal aflevere deres opgaver inden den aftalte frist, denne er normalt kl. 23.30 hvis ikke andet er aftalt. Elever, der ikke har afleveret deres opgave, kan blive indkaldt til opgaveskrivning, og sanktioneres i øvrigt i henhold til studie- ordensreglerne.
- I tilfælde af faglige vanskeligheder henvises eleven til studiecaféen.
Tilbagelevering
- Alle rettidigt afleverede opgaver tilstræbes leveret tilbage til eleverne efter senest to uger (større opgaver som fx SSO og SRP er dog undtaget).
Variation i rette- og evalueringsformer
- Der er intet krav om, at alle besvarelser skal rettes fuldstændig igennem. Man kan fx markere, at kun dele af opgaven er rettet totalt igennem for sproglige eller indholdsmæssige fejl.
- Lærerens rettetid kan omlægges til vejledningstid.
- Lærerkommentarer skal som hovedregel have et fremadrettet sigte.
- Elever med beslægtede vanskeligheder kan samles til gruppevis vejledning både før og efter afleveringstidspunktet.
- Der er krav om, at man i alle fag kommenterer/evaluerer formidlingsevnen (sprog, sammenhæng, relevans mv.) i forbindelse med skriftlige fag.
- Gennemgang af fx en modelbesvarelse, samtaler med elever (gruppevis eller individuelt) kan som afveksling også være evalueringsmetode, blot den enkelte elev sikres feedback på sit arbejde.
Overordnet plan for større skriftlige opgaver