Menu

IT introduktion for elever

Alle 1.g og 1.hf klasserne har i løbet af de første uger på skolen 3 lektioner med introduktion til skolens IT platforme, programmer mv. Denne side indeholder materialet til disse lektioner.

Login på Mulernes Legatskole

På skolen vil du møde to IT systemer, med hver sit bruger login. Det ene bruger UNI-login som du nok kender fra grundskolen og det andet er et Office log-in, som du bruger til Microsoft produkter. Login detaljer er udleveret på papir fra skolen og har denne form.

UNI-login brugernavn: chris87f

Office365 brugernavn: chris87f@edu.mulerne-gym.dk

Der må ikke bruges private login eller login fra tidligere skoler.

Kom på nettet og vælg password

Hvis du er på skolen

  1. Vælg det trådløse netværk der hedder ”SKOLENET” (Find tilgængelige netværk ved at klikke på netværksikonet).
  2.  Første gang du logger på, bliver du bedt om at skifte din adgangskode. Vælg en ny adgangskode du kan huske (det er meget vigtigt at den er ny).
  3. På skolen skal du fremover bruge netværket ”SKOLENET” med uni-login brugernavnet og din nye kode.

Hvis du er hjemme

  1. Gå ind på siden http://skolestart.itcfyn.dk
  2. Vælg Mulernes Legatskole
  3. Tryk ”skift adgangskode”
  4. Log ind med dit personlige UNI-login, som du fik på papir.
  5. Vælg en ny adgangskode du kan huske (det er meget vigtigt at den er ny).
  6. På skolen skal du fremover bruge netværket ”SKOLENET” med uni-login brugernavnet og din nye kode.

Installer Microsoft Office 2016

Så længe du går på skolen får du en gratis Office-installation (Word, Excel, PowePoint, OneNote, Skype for business  osv.) samt 1Tb backup i OneDrive. Derudover har du også adgang til at installere Officepakken på 10 forskellige devices (computere, telefoner og tablet). Office365 tilgår du fra skole hjemmeside, hvor man øverst kan klikke på Office365. Brug dette link i det følgende.

På MAC

Øverst på skolens hjemmeside klikker du på Office 365. Følg vejledningen her (du behøver ikke at gå ind på samme hjemmeside som man gør i filmen).

På PC

Øverst på skolens hjemmeside klikker du på Office 365.

  • Log in med dit Office365 login (det med @edu.mulerne-gym.dk) – du skal evt. logge ind flere gang.
  • Klik på “installer Office 2016”.
  • Åbn den fil, der bliver downloadet og sige ‘ja’ til installationen. Dette kan tage lang tid (gå evt. videre med næste punkt).
  • Når installationen er færdig tjek om du har Word, PowerPoint og Onenote installeret.

Lectio – skolens vigtigste kommunikationsplatform

Øverst på skolens hjemmeside er et link til Lectio. Her kan du:

  • Tjekke dit skema som kan forandre sig fra dag til dag.
  • Se hvilke lektier du har for.
  • Aflevere alle dine opgaver.
  • Modtage beskeder fra skolens ledelse, dine undervisere og skolens øvrige fællesskaber: Aktiviteter efter skoletid, invitationer til Carnifix osv.
  • Sende skolerelaterede beskeder til andre på skolen.
  • Finde undervisningsrelateret materiale for hvert enkelt fag (dine lærere fortæller mere herom).

I filmen nedenfor kan du se hvordan du får slettet de mange ulæste beskeder. Prøv om du kan gøre det.

BEMÆRK:

Du skal dagligt læse dine beskeder i lectio

Du må kun sende beskeder med skolerelateret indhold og ikke sende massebeskeder til alle skolens elever.

Håndter PDF på den smarte måde

I mange sammenhænge vil man få udleveret en PDF-fil, hvor det kan være rart at kunne tilføje noter, overstrege og tegne i den. Både MAC og PC har indbyggede programmer til at håndtere PDF’er, men de fleste af disse er meget uhensigtsmæssige idet de håndterer PDF’er som billeder (feks. MAC’s billedfremviser og PC’s Edge). Skolen anbefaler til PC-brugere programmet PDF-Xchange Viewer og til MAC brugere Adobe Reader. Download programmerne nedenfor.

VIGTIGT: Når du har installeret programmerne skal du sørge for at din computer bruger det installerede program til at åbne PDF’er med som standard.  Du kan f.eks. finde en PDF fil her.

PC: PDF-Xchange Viewer

PDF-Xchange Viewer (link til OneDrive – login med dit nye login og password)

MAC:Adobe Reader

Adobe Reader kan hentes via appstore eller her Adobe Reader.

Når programmet er installeret skal man indstille MAC’en til at bruge dette program som standardprogram til PDF’er. Se i denne film hvordan man gør det.

Her kan du se hvorledes du let kan markere ting i en PDF vha. programmet. Prøv at gøre noget lignende i en PDF.

Login i Systime

I en del fag vil man få udleveret bøger fra systime, hvor man skal logge ind i deres webportal. Her skal vi blot logge ind, senere i undervisningen vil du få en eNøgle der giver der adgang til bøgerne.

Portalen bliver også brugt til screening i forskellige fag.

Backup og filstruktur

Du skal bruge din computer i skolen hver dag i de næste 3 år, og derfor er det vigtigt at have en god filstruktur på sin computer således at man kan finde sine ting igen. Desuden er det også vigtigt at man har et Backup system, så man ikke risikerer at miste flere års arbejde, hvis computeren går i stykker eller forsvinder. Gennem skolen har du adgang til 1 Tb backup med Microsoft OneDrive. Det er et let system at håndtere og virker både for PC og MAC.

Backup for MAC

Back-up for PC

OneNote – tavlenoter, fildeling og meget mere…

Gå først i gang med dette når Officepakken er installeret på din computer.

På skolen bruger en stor del af lærerne Microsoft programmet OneNote. Programmet giver på en smart måde eleverne adgang til de noter der i timerne skrives på de elektroniske tavler, og er også en god måde at holde styr på de mange dokumenter der bruges i løbet af de 3 år.

Få adgang til klassens delte OneNotes

Der er allerede oprettet en OneNotes til de nye elever. For STX eleverne er det til NV og for HF eleverne er det til et projekt forløb. Klassens lærerer vil bruge OneNoten til at skrive tavlenoter og dele dokumenter, når man først en gang har linket notesbogen sammen med Onenote på computeren behøver man ikke at gøre det igen. Følg instruktionen i filmen til højre

Lær at bruge Onenote

Til højre er en playliste med en række tips og tricks der er gode at kunne når man bruger Onenote. Se disse film og lær at bruge OneNote – man kan se hele kanalens indhold ved at klikke på i konet øverst til venstre. Hvis du vil kan du også bare prøve dig frem med OneNote – kan du f.eks. disse ting?

  • Kan du indsætte et billede
  • Kan du indsætte et Worddokument (prøv at trække en word-fil ind i OneNote, eller prøv blot at copy/paste en word-fil ind)
  • Kan du lave et nyt faneblad til et nyt
    undervisningsemne?
  • Kan du lave en ny OneNote-side til en
    ny opgave?
  • Hvad kan du ellers i OneNote?

De fælles notesbøger man fandt ovenfor kan kun redigeres af lærere og derfor kan det være en god ide at man som har sine egne noter i en separat onenote (så man får to notenbøger pr. fag). Man opretter en privat OneNote således

  • Klik på “tilføj notesbog” i rulle-menuen øverst til venstre.
  • Vælg at gemme dine OneNote-mapper i Skyen.

Skolens hjemmeside

Gå på jagt på skolens hjemmeside – hvor mange af de følgende punkter I kan nå at finde svar på?

  • Find et billede af en af dine lærere
  • Find elevambassadørerne
  • Studievejledningens træffetider
  • Find Muler Updates sidste indlæg
  • Hvad er skolens rygepolitik?
  • Find introprogrammet
  • Hvilke åbningstider er der i Studiecaféen?
  • Hvilke (lærer) initialer har lærerne i dit team?

Nspire installation, licens og standardindstillinger

På skolen bruge på alle matematikhold computerprogrammet Nspire, i den første film til højre gennemgås installationsproceduren. Programmet kan hentes via dette link.

Program: Download programmet her

Når programmet er installeret har man 30 dages gratis prøve periode, men skolen har betalt for licens til alle elever. Installation af licensen gennemgås også i filmen, og det er ikke let uden at have set filmen. Find licenserne her (kræver login):

Licensnøgle MAC

Licensnøgle PC (Det er vigtigt at man pakker filen ud – se i filmen til højre)

I film nummer 2 gennemgås standardindstillingerne, som matematiklærerne anbefaler at man bruger og i film 3 er en lille spidsfindighed for MAC-brugerne.

 

Loading...